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quinta-feira, 10 de setembro de 2015

TRABALHO EM AULA METODOLOGIA DA PESQUISA - 10/09/2015

Dei está aula na Faculdade de Teologia, Filosofia e Pedagogia Macaense, onde sou professor. E na aula passei um "trabalhinho" leve para os alunos, coisa simples: Ler o texto, interpretar e escrever em algumas linhas o entendimento adquirido na compreensão do texto. Então resolvi postar os quatro textos usados com suas fontes.

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Por la fe nosotros entramos a la vida cristiana; por la fe crecemos en la vida cristiana. La fe es un acto de confianza basada en la promesa del evangelio, y alimentándose en la Palabra del evangelio, crece la fe. Sin un conocimiento desarrollado de la verdad, puede haber poco y aun nada de crecimiento en La vida cristiana. La vida espiritual depende tanto del conocimiento de la verdad para su desarrollo como la vida física depende del alimento.

Fonte: DOCTRINA CRISTIANA - por W.T. Conner - Editorial Mundo Hispano, 2003


Lo que la Biblia da a entender al referirse a que el hombre fue creado según La imagen divina, pudiera expresarse diciendo que el hombre es una persona espiritual. Quizá sería mejor decir que él tiene la capacidad de llegar a ser uma persona así. La cosa más grande respecto al hombre no es lo que él ahora es, sino lo que es capaz de llegar a ser.

Fonte: DOCTRINA CRISTIANA - por W.T. Conner - Editorial Mundo Hispano, 2003


THE QUESTION OF ESCHATOLOGY IN PHILOSOPHY. The question of the final destiny of the individual and of the race occupied an important place even in the speculations of the philosophers. Plato taught the immortality of the soul, that is, its continued existence after death, and this doctrine remained an important tenet in philosophy up to the present time. Spinoza had no place for it in his pantheistic system, but Wolff and Leibnitz defended it with all kinds of arguments. Kant stressed the untenableness of these arguments, but nevertheless retained the doctrine of immortality as a postulate of practical reason. The idealistic philosophy of the nineteenth century ruled it out. In fact, as Haering says, "Pantheism of all sorts is limited to a definite mode of contemplation, and does not lead to any 'ultimate'." Not only did the philosophers reflect on the future of the individual; they also thought deeply on the future of the world. The Stoics spoke of successive world-cycles, and the Buddhists, of world-ages, in each of which a new world appears and again disappears. Even Kant speculated on the birth and death of worlds.

Fonte: Berkhof - Systematic Theology 


Au commencement était la Parole; et la Parole était auprès de Dieu; et la Parole était Dieu. Elle était au commencement auprès de Dieu. Toutes choses furent faites par elle, et sans elle pas une seule chose ne fut faite de ce qui a été fait. En elle était la vie, et la vie était la lumière des hommes.  Et la lumière luit dans les ténèbres; et les ténèbres ne l'ont pas comprise.

Fonte: The Holy Bible - French - French Darby Translation 

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